Ostädat. Stökiga vattenlås. Hål i väggar. Vid en slutbesiktning uppenbaras många frågetecken. Samtidigt är besiktningen ett avslut för nuvarande hyresgäst och den garanterar kvalitén för den kommande. Hyresvärden får en inblick i lägenhetens tillstånd och kan planera eventuella reparationer. Vår nylanserade modul täcker allt som berör besiktningar och blir ett enormt kliv mot digitalisering!


Lansering av ärendehantering gick som smort. I anknytning erhöll vi en mängd tankar och idéer om vad som bör komma härnäst. Längst upp på listan återfinnes en stor efterfrågan efter digitala lösningar för att underlätta vid besiktningar. Det gäller effektivisering för förvaltare, en smidigare process för fastighetsskötare och att förbättra kundservice.


Branschkunniga har delat med sig av sina insikter och erfarenheter från branschen. En förenklad illustration av processen finns nedan.


Vi har givetvis fått ta del av andra spännande insikter. Däribland att otillräcklig städning är den vanligaste anmärkningen på hyresrätter vid flytt. Den konstigaste anmärkningen vi tagit del av har berört väggar. I samband med en besiktning upptäckte hyresvärden till sin förfäran att antalet väggar var färre än i ritningen. Hyresgästen hade önskat sig en “öppen planlösning” och genomfört nödvändiga ändringar på egen hand.


Inom kort lanseras digitala besiktningsprotokoll för våra beta-testare – fem fastighetsbolag runtom i Sverige med över 3000 lägenheter. Vi ser fram emot att ta del av alla insikter och erfarenheter för att bygga den bästa plattformen för bostadsbolag som marknaden har skådat!
Behöver ditt fastighetsbolag en adrenalinspruta av digitalisering? Önskar ni vara med och påverka? Kontakta oss på info@homepal.se!