Meta Pixel

Boka demoLogga in

Fördelarna med att göra fastighetsdata tillgänglig för hela organisationen

  • Amanda Forssberg
    Amanda Forssberg

    2023-07-06 • 5 minuters läsning

I det här blogginlägget kommer vi att utforska de problem som fastighetsbolag står inför och avslutningsvis hur Homepal kan lösa dem.

Dashboard Image

Alla fastighetsbolag hanterar en stor mängd data relaterad till fastigheter, hyresgäster, ekonomi och underhåll. Trots att denna data är värdefull för att fatta välgrundade beslut och driva verksamheten framåt, möter många fastighetsbolag hinder när det gäller att dela och sprida data internt.

Användarbaserade licenser

Affärssystem med användarbaserade licenser kan medföra höga kostnader då varje användare kräver en separat inloggning. Detta resulterar i att personer utan inloggning missar viktig information och data. Betalningsmodellen begränsar tillgången till data, vilket i sin tur leder till ineffektiv informationsspridning och osäkerhet. 

För fastighetsbolag innebär utmaningen att deras data blir isolerad i olika system och verktyg. Detta hindrar medarbetare utan åtkomst till dessa verktyg från att dra nytta av den värdefulla informationen. Dataisoleringen leder till begränsad tillgång och försämrar förmågan att fatta informerade beslut baserade på helhetsbilden.

Svårigheter att förstå och tolka data

En av de stora utmaningarna när det gäller att dela data är att göra den begriplig och lättillgänglig för hela organisationen. Otydliga rapporter och komplicerade Excelblad gör det svårt för medarbetare som är mindre vana av dataanalys att förstå och tolka informationen. Det hindrar dem från att dra nytta av data och tar bort möjligheten att fatta välgrundade beslut baserade på insikter.

Tidskrävande och manuell datahantering

Tidsbrist är en vanlig utmaning för fastighetsbolag och deras anställda. Att leta igenom olika system, sammanställa och dela data tar mycket tid och resurser. Den manuella hanteringen av data leder till ineffektivitet och förlorad produktivitet. Detta hindrar företaget från att dra nytta av snabbtillgänglig och korrekt information.

Sammanfattningsvis står fastighetsbolag inför flera utmaningar när det gäller att göra fastighetsdata tillgänglig för hela organisationen. Dataisolering i användarbaserade licenser, svårigheter att förstå och tolka data samt tidskrävande och manuell datahantering är problem som behöver adresseras. Här kommer Homepal in i bilden som en lösning. 

Därför väljer fastighetsbolag Homepal

  1. En licens för alla dina kollegor. Homepal kostar inte mer för att fler ska få ta del av viktig data. 

  2. Data visualiseras i lättförståeliga, greppbara dashboards med nyckeltal och trender.

  3. Automatiserad datahantering och distribution sparar tid och resurser.

Genom att erbjuda en integrerad plattform för att samla, analysera och dela fastighetsdata, kan Homepal hjälpa fastighetsbolag att bryta dataisoleringen, öka tillgängligheten av data, underlätta användningen av specialverktyg och skapa enklare och mer begripliga visualiseringar. 

Det är såklart möjligt att sprida information, skapa rapporter och följa upp verksamheten manuellt. Priset är att investera hela dagar och veckor som går åt att kämpa mot Excel, Sharepoint, PowerPoint och Outlook. 

Så använder andra Homepal

Homepal hjälper fastighetsbolag samla svårtillgänglig data på ett ställe

Homepal kan integrera mot fastighetsbranschens alla olika system, som olika fastighetssystem, ekonomisystem, hållbarhetssystem, energisystem, intranät som Sharepoint och så vidare. Istället för att logga in i respektive system behöver du bara Homepal för att få tillgång till viktig information. 

Skapa dashboards som är lätta att förstå 

Med Homepal kan du hålla koll på och följa upp viktiga nyckeltal och trender, men också visualisera data, sätta mål och jämföra dina framsteg med andra områdeskontor.

Använd Homepal för att sprida medvetenhet och engagemang 

Nästan alla system fastighetsbolag använder låser in fastighetsbolagens data och släpper inte gärna ifrån sig den. Det innebär att de olika systemen inte pratar med varandra, och för att få en helhetsbild krävs manuellt klippande och klistrande i Excel - och dessa filer hamnar på någons personliga skrivbord eller gömda djupt ner i någon mappstrukur på Sharepoint som ingen annan hittar till. 

Och då är ju arbetet halvt förgäves. 

För anledningen till att fastighetsbolag följer upp förvaltningen och kundnöjdheten är ju att effektivisera och förbättra för nöjdare hyresgäster, grönare framtid och stabila resultat på sista raden. Det är medarbetarna ute i organisationen och deras dagliga arbete som skapar dessa resultat. Utan överblick över hur bolaget och deras respektive avdelningar ligger till mot målen är det svårt att skapa engagemang för att förbättra verksamheten.

Därför finns Homepal. Anledningen till att fastighetsbolag älskar att använda oss är att det blir enkelt att sprida viktig information där medarbetare faktiskt kommer se den.

Till exempel…

  • TV-skärmar på kontoret –  Passa på att sprida information i fikarummet, receptionen eller var du än satt upp dina skärmar.

  • Intranätet – bädda in nyckeltal på intranätet på två minuter. Ett par klick, så kan alla få en uppdaterad bild av nuläget varje dag  

  • Egen inloggning i Homepal – bjud in kollegor att se, kommentera eller redigera dashboards - eller bygga sina egna. 

  • Teams – Dela din dashboard på Teams för att skapa engagemang och diskussion

  • Mail – skicka din dashboard direkt till din kollegas mailinkorg. 


Prova Homepal gratis

Homepal används av svenska fastighetsbolag som vill främja en öppen, datadriven kultur.

Om du alltid har velat att ditt team ska ha större tillgång till data, som kan hjälpa dem att förändra ditt företag, prova Homepal gratis idag.

platform-overviewSå här kan det se ut i en dashboard.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Senaste inlägg

VideoThumbnail Image
Insights

Bidrar uppföljningsverktyg till övervakning av medarbetare?