• Verktyget
      Lär dig mer om vårt verktyg

    • Dashboards
      Bläddra bland våra exempel på dashboards
      EkonomiHållbarhetTeknisk förvaltningUthyrning
    • Mätvärden och nyckeltal
      Bläddra bland våra automatiska bearbetningar

Boka demoLogga in
Teknisk förvaltning

Dagar ärenden varit öppna

Visar genomsnittligt antal dagar som öppna ärenden just nu legat öppna.

Vad är det?

Detta nyckeltal visar i genomsnitt hur många dagar som öppna ärenden just nu har varit öppna – vilket betyder den tid som har förflutit från det att ett ärende inkommit.

Nyckeltalet ger insikter om arbetsflödets effektivitet och kan användas för att identifiera områden där det eventuellt ligger många, men framför allt långa ärenden som inte avslutas. Det hjälper verksamheten att bedöma hur snabbt de hanterar och slutför ärenden, samt att förbättra arbetsprocessen ifall det finns utmaningar med de ärenden som hålls öppna under en längre tid än önskat.

I vissa fall kan nyckeltalet bara vara en bra indikator till att rensa sitt källsystem på ärenden som legat kvar under en för lång period och mest stör övrig statistik och analys.

Hur räknas det ut?

Antal dagar ärenden varit öppna summerat / Antal ärenden = dagar/ärende

* Inkluderar endast de ärenden som är registrerade men inte avslutade just nu.

Varför är det viktigt att följa?

Man bör följa nyckeltalet av följande skäl:

  1. Effektivitet: Det ger en indikation på hur snabbt och effektivt ärenden hanteras och slutförs. Ett kort genomsnittligt antal dagar indikerar snabb service och hög effektivitet.

  2. Servicekvalitet: Ett lågt genomsnittligt antal dagar tyder på att service levereras snabbt och att kunder och hyresgäster får snabba svar på sina behov och problem. Detta kan förbättra servicekvaliteten och öka kundnöjdheten.

  3. Resursallokering: Det hjälper till att bedöma om resurserna och arbetskraften är tillräckliga och korrekt fördelade för att hantera ärenden. Om ärenden tenderar att vara öppna under långa perioder kan det tyda på behovet av att omfördela resurser för att förbättra hanteringen.

  4. Processförbättring: Genom att följa nyckeltalet kan man identifiera områden där arbetsflödet kan förbättras, inklusive eventuell nödvändig utbildning eller ändringar i arbetsprocessen.

Sammanfattningsvis ger nyckeltalet värdefull information om ärendehantering och effektivitet inom verksamheten. Det hjälper till att säkerställa snabb och kvalitativ service för fastigheterna samtidigt som det ger möjlighet att identifiera och åtgärda eventuella utmaningar i arbetsprocessen.

Fler mätvärden och nyckeltal inom Teknisk förvaltning

Bläddra bland alla
Teknisk förvaltning

Anmärkningar per avslutad besiktning

Visar genomsnittligt antal anmärkningar per avslutad besiktning under en given period.

Homepal

Business Intelligence, men specialbyggt för fastighetsbolag

Homepal är ett verktyg för uppföljning och rapportering som är specialbyggt för medarbetare på fastighetsbolag. Vi vet vad du behöver följa upp, rapportera vidare, vad din VD och styrelse vill se och hur de nyckeltalen ska beräknas – och vet du, det är precis det vi har byggt.

Sortiment av nyckeltal och mätvärden

Aktivera färdiga mätvärden och nyckeltal med ett enkelt klick från vårt sortiment.

Enhetlig datastruktur

Din data kopplas till en branschspecifik och beprövad datamodell för en enhetlig analysmiljö.

Oändlig skalbarhet

Bjud in så många användare som behövs från er organisation utan begränsningar.

Psst... Vad väntar du på?
Boka demo