Meta Pixel

Boka demoLogga in

Så minskade de vakanserna med 29% på ett år

  • Amanda Forssberg
    Amanda Forssberg

    2023-04-14 • 4 minuters läsning

Med hjälp av Homepal upptäckte uthyrningschefen att ett område fick allt fler uppsägningar medan söktrycket minskade. Med dessa insikter tillsattes kampanjer för att öka ansökningarna, men också åtgärder för att öka trivseln i området. Ett år senare hade vakanserna gått ner med 29%. Här berättar uthyrningschefen hur.

Dashboard Image

"Som uthyrningsansvarig har jag och mitt team alltid som mål att hyra ut så mycket vi kan till så högt kvadratmeterpris som möjligt. Uppföljningen på uthyrningen har dock varit rätt jobbig eftersom fastighetssystemet är ganska svårt att få ut data från. Tyvärr blev det mer beslut på känsla än på fakta, vilket kanske inte var optimalt.

När vi började jobba med Homepal fanns det en känsla av att ett särskilt område blev svårare att hyra ut. Detta gav anledning till oro eftersom vi verkligen behövde nå vårt mål för beläggningsgraden då en del andra oförutsedda händelser påverkat resultatet negativt.

Med hjälp av översiken i Homepal fick vi se svart på vitt att känslan vi hade var rätt. Ansökningarna hade gått ner ganska rejält, och uppsägningarna av kontrakten kom tätare. När vi tittade på ett par NKI-undersökningar i området såg vi att nöjdheten också minskat över tid.

Med Homepal kunde vi identifiera problemet i ett tidigt skede och bestämde oss för att ta ett krafttag för att vända utvecklingen tillsammans med förvaltarna i området. Det blev verkligen ett lagarbete för att vända trenden!

Vi började med att djupdyka i NKI-undersökningarna och bjöd in till samtal med hyresgästerna i området. Området upplevdes "stökigare" på sistone, med många obehöriga i krokarna sent på nätterna.

Det första vi gjorde var ett uppdatera portarna med bättre låssystem. Vi erbjöd dessutom de som ville att uppdatera lägenhetsdörrarna till säkerhetsdörrar till ett lite mer förmånligt pris. Vi klippte ner lummigt buskage för att skapa öppnare ytor och satte in tätare och starkare belysning.

Som ett andra steg såg vi även över planerat underhåll tillsammans med hyresgästerna. Dialogen har blivit betydligt bättre och något jag tar med mig framöver är att det verkligen är värt att investera tid i att prata med hyresgästerna trots att man har 100 bollar i luften. Om de känner sig involverade och uppdaterade om vad som händer har de också mer överseende med att saker tar tid att fixa. Vi började anordna "grannfika" för att öka gemenskapen bland kunderna och minska ofrivillig ensamhet, vilket uppskattades bland hyresgästerna!

För att öka söktrycket satte vi upp en kampanj med riktad reklam på sociala medier, mail-listor och utomhusreklam för att nå ut till potentiella hyresgäster. Vi bytte fokus från varumärkesbyggande reklam, till att fokusera mer på tryggheten i området, vilket vi också såg ge resultat.

Ett år senare är vi glada att kunna rapportera att våra ansträngningar har gett resultat. Tack vare Homepal kunde vi tidigt fånga upp den negativa trenden och vidta åtgärder för att vända utvecklingen. Våra vakanser har minskat med 29 % och vi har satt in NKI-undersökningar lite oftare i just det här området. Den senaste vi gjorde visade bättre kundnöjdhet än tidigare!

Homepal blev faktiskt en gamechanger för oss. Genom bättre insikt i vår verksamheten kan vi fatta mer välgrundade beslut, jobba mer med fakta och komma ifrån magkänsla när det kommer till kundnöjdheten. Det känns extra bra när det är människors hem och trygghet vi jobbar med, det är ju därför vi finns till."

Fastighetsbolaget jobbar främst med bostäder och samhällsfastigheter i en kommun i norra Sverige. I beståndet har de cirka 13000 lägenheter.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Senaste inlägg

VideoThumbnail Image
Product

Hur funkar processen i Homepal?