• Produktresurser
    • Dashboards
    • Mätvärden och nyckeltal
    • Anslutningar

Boka demoLogga in
Resource Hero Image
Tillbaka
Blogginlägg
Referenser

Så sparade de 15 timmar per månad

När uppföljning och rapportering tar flera arbetsdagar i månaden får annat viktigt stå tillbaka. Läs om hur en kund sparade in 15 timmar per månad!

En vanlig utmaning när det kommer till att arbeta datadrivet är den vanskliga processen att få ut data från fastighetssystemet.

När vi genomförde intervjuer med ett 80-tal personer i fastighetsbranschen och frågade en IT-projektledare hur det funkade att hämta data från (i skrivande stund) deras fastighetssystem svarade han

"Väldigt, väldigt dåligt. Jag skulle nog säga att det är med slägga och kofot man får ut det mesta av datat i vårt fastighetssystem"

Tyvärr känner fler igen sig. Fastighetssystemen de allra flesta fastighetsbolag använder är slutna system och väldigt sällan har de stöd för att dela data med andra verktyg, vilket påtagligt försämrar upplevelsen för deras kunder. Istället för sömlösa integrationer där data automatiskt delas och uppdateras spenderar många värdefull tid på att förstå vilket data som behövs, leta, extrahera, sortera, radera fel, undersöka, klippa och klistra och till slut försöka göra ett fint diagram av det i Excel. Det brukar ändå inte bli så bra, och sällan hinns det med innan det där mötet man hade tänkt fixa det till. Jaja, det funkar väl att bara presentera själva siffrorna rätt och slätt.

Vi har ännu inte träffat en enda person som arbetar på fastighetsbolag som inte önskat att de hade mer tid. Inte konstigt, när uppföljning och rapportering slukar hela arbetsdagar från medarbetare.

När vi började samarbeta med ett bostadsbolag med ca 6000 lägenheter i beståndet satt de i precis samma båt som många andra. Det är en prioritet att följa upp verksamheten, men det tar alldeles för lång tid. Så fort vi fått tillgång till kundens data kunde vi kapa hela processen från steg 1 som är "vad är det för data som behövs nu då?" till steg 937 (eller, så känns det i alla fall) som är "skapa en snygg PowerPoint och presentera för kollegorna/ledningsgruppen".

Med Homepal kunde vår nya kund gå rakt på "jag behöver visa vår energianvändning över de senaste sex månaderna" till "aha! Då vet jag! Nu kan jag kopiera och klistra in direkt i min PowerPoint!". Tiden stegen där emellan brukade ta allt från en till sju timmar beroende på komplexiteten i frågan som skulle besvaras.

Att få femton timmar tillbaka varje månad gör stor skillnad!


Senaste

VideoThumbnail Image
Blogginlägg
Insikter

Så funkar Customer Success på Homepal

Vad innebär Customer Success på Homepal? Vilken målsättning har vi och hur jobbar vi för att nå den? Det kommer det här blogginlägget handla om!
Niklas Hellgren
Niklas Hellgren23 okt 2024

Ett BI-verktyg specialbyggt för fastighetsbranschens behov

Automatisera din uppföljning och rapportering med färdiga nyckeltal och dashboards. Lägg tiden på analys och att agera istället för att klippa och klistra i Excel eller vänta på ett konsultärende.

Utforska verktygetProduct overview

Ta steget in i nästa generation

Inget gigantisk IT-projekt, inget systembyte, inga konsulter. Aktivera en tilläggslösning som redan finslipats i många år och med tusentals aktörer inom fastighetsbranschen.

Räkna ut prisEller prata med sälj
Branschledande
Fastighet
Pioneering Proptech and Sustainable Innovation in Sweden 2024
Integration logotype
Integration logotype
Integration logotype