Aktiva annonser
Vad är det?
Aktiva annonser visar hur många hyresannonser som för närvarande är publicerade på marknadsplatsen och därmed är tillgängliga för potentiella hyresgäster. Det handlar om objekt som just nu är öppna för uthyrning – oavsett om de är nyproducerade, lediga på grund av uppsägning eller tillfälligt tillgängliga.
Detta KPI används för att få en aktuell överblick över uthyrningsutbudet i realtid.
Hur räknas det ut?
Aktiva annonser
= Antal publicerade annonser där annonsstatus är “aktiv” vid vald tidpunkt
Segmentering kan ske på objekttyp (bostad, lokal, parkering), område, publiceringskanal eller ansvarig förvaltare.
Varför är det viktigt att följa?
Att följa Aktiva annonser ger insikter i både marknadssituation och uthyrningsbehov:
Spektrumet av tillgängliga objekt ger indikation på vakansgrad och nyuthyrningstakt.
Hjälper till att identifiera områden eller kategorier med många osålda objekt.
Ger stöd i marknadsföringsplanering och resurssättning för uthyrningsteamet.
Ger underlag till att jämföra intressegrad (t.ex. ansökningar per annons).
Möjliggör trendanalys – ökar eller minskar antalet objekt som behöver annonseras ut?
Kompletterande nyckeltal för bättre analys:
Intresseanmälningar per aktiv annons
Antal publicerade annonser per månad
Genomsnittlig annonstid
Uthyrningsgrad
Vakansgrad
Skapad av Homepal
2025-03-20
Mätvärden och nyckeltal
Vi har standardiserat och automatiserat branschens vanligaste KPI:er. Aktivera med ett klick i vår katalog och börja analysera.
Ett BI-verktyg specialbyggt för fastighetsbranschens behov
Automatisera din uppföljning och rapportering med färdiga nyckeltal och dashboards. Lägg tiden på analys och att agera istället för att klippa och klistra i Excel eller vänta på ett konsultärende.

Ta steget in i nästa generation
Inget gigantisk IT-projekt, inget systembyte, inga konsulter. Aktivera en tilläggslösning som redan finslipats i många år och med tusentals aktörer inom fastighetsbranschen.