Boka demoLogga in

Hur sunk cost fallacy kostar miljoner för fastighetsbolag (och hur du undviker det)

  • Amanda Forssberg
    Amanda Forssberg

    2024-05-31 • 4 minuters läsning

Det här blogginlägget djupdyker i sunk cost fallacy, vad det är och hur du kan undvika att gå i fällan.

Dashboard Image

Vad är sunk cost fallacy?


Sunk cost fallacy beskriver en situation då en person eller organisation investerat i något som inte burit frukt, men som man fortsätter ödsla resurser på för att man redan investerat så mycket i det. Den “sjunkna kostnaden” är de resurser som spenderades initialt som inte går att få tillbaka, och det är oviljan att “förlora” den investeringen som gör att det blir svårt att släppa taget om projektet som inte blev som man tänkt.

Sunk cost kan kan uppstå i väldigt många sammanhang, från personliga relationer och privata inköp till rekryteringar och IT-projekt.

Exempel på sunk cost


Föreställ dig att du köpt en begagnad bil som behöver ett oljebyte. När du bytt oljan dröjer det inte länge förrän kamremmen behöver bytas. Reparation efter reparation krävs och du inser att du köpt en riktigt dålig bil. Men för att du redan lagt tusentals kronor på några av reparationerna vill du inte göra dig av med bilen, trots att den bara startar varannan gång du ska köra den. Du har ju lagt ner så mycket tid och pengar på den.

Sunk cost i fastighetsbranschen: Business Intelligence-projekt som inte blev som du tänkt

Ett vanligt exempel i fastighetsbranschen är Business Intelligence-projekt. Många bolag implementerar BI-lösningar med förhoppningen att det ska underlätta datahantering, tillgängliggöra information och ge nya insikter. Från början verkar det vara en rimlig investering, men alltför ofta står fastighetsbolagen och stampar på samma plats när två år passerat och flera miljoner kronor lagts ner i projektet, utan ens ha fått en första version att jobba med.

Ofta är licenskostnaden överkomlig, men alla de traditionella verktygen byggs upp tillsammans med konsulter, och de är inte experter på fastighetsbranschen. Detta kräver ett oändlingt ping-pongande fram och tillbaka mellan konsulten och fastighetsbolaget för att få till BI-lösningen. Hela processen försvåras dessutom av att fastighetsbolagen inte alltid har beställarerfarenhet inom bolaget. Få vet exakt vad de vill se och hur de vill se det samt hur nyckeltal ska beräknas och dashboards ska byggas.

Istället för att avbryta dessa BI-projekt som inte bär frukt fortsätter bolagen att pumpa in resurser i projektet för att 'rädda' projektet. “Vi har ju redan lagt så många miljoner på det, om vi lägger ner nu har allt gått förlorat". Det är helt naturligt att känna ovilja att avbryta, särskilt om det finns en känsla av att det går att ro i hamn med lite mer tålamod. Tyvärr är det oerhört sällan det fungerar.

Vad är lösningen?

Lösningen är givetvis att inte fortsätta investera i något som inte fungerar, men det är inte så lätt i praktiken. Men du, allt har inte gått förlorat. Du har med säkerhet lärt dig massor, och med den erfarenheten vet du vad du behöver nästa gång. Alla kan satsa på investeringar som inte bär frukt, men det är inte alla som vågar stanna upp och avbryta det som inte fungerar.

Så undviker du sunk cost fallacy

  • Gör din research och skapa dig en uppfattning om när du bör se resultat.

  • Sätt upp konkreta delmål och deadlines projektet måste möta.

  • Bestäm ett datum då projektet ska vara färdigutvecklat/ge lönsamhet och håll dig till det.

Så är Homepal annorlunda

Homepal är inte som vanliga BI-lösningar. Homepal är helt och hållet utvecklat för fastighetsbolag och det är också våra enda kunder. Vi är experter på fastighetsdata, vad fastighetsbolag behöver följa upp, vilka målsättningar som finns och vilka KPIer som är relevanta, hur nyckeltal ska beräknas och hur de ska kombineras i dashboards, samt vilka rapporteringskrav som finns från styrelser, ägare och myndigheter.

I Homepal finns allt färdigt, redo att klickas igång med ett knapptryck. Istället för att fastighetsbolagen ska uppfinna hjulet varje gång de vill ha en rapport återanvänder vi hjulet. Den utveckling vi gör med en kund får alla våra kunder ta del av. På så sätt blir ingen ensamt ansvarig för att deras uppföljning hänger med i utvecklingen, utan det gör vi tillsammans - samtidigt som vi ökar innovationstakten i branschen.

Du får färdiga dashboards som du kan modifiera och ändra utan att kunna koda eller vara dataingenjör. Du behöver inga konsulter, några enkla klick räcker.

Se här varför våra kunder valt oss.

Sammanfattning

  • Sunk cost fallacy beskriver när man fortsätter investera i ett projekt som inte fungerar för att man redan lagt ner resurser som inte går att få tillbaka. Ett exempel är att fortsätta reparera en dålig bil för att man redan spenderat pengar på tidigare reparationer.

  • BI-projekt där mycket tid och pengar spenderas utan resultat är ett vanligt exempel på sunk cost fallacy i fastighetsbranschen.

  • Svårigheten med BI-projekten är att konsulterna inte har erfarenhet av branschen och fastighetsbolag inte alltid har beställarerfarenhet.

  • Lösningen är att våga avbryta, vilket kräver mod och lärande från misstag.

  • Undvik sunk cost fallacy genom noggrann research, delmål och deadlines, och att hålla fast vid dem.

  • Homepal är annorlunda eftersom det är specifikt utvecklat för fastighetsbolag och erbjuder färdiga lösningar som kan aktiveras med ett klick. Inga konsulter behövs, färdiga dashboards kan enkelt modifieras och utvecklingen drivs av Homepal tillsammans med alla kunder, som får dra nytta av allt vi utvecklar - utan extra kostnad.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Senaste inlägg

VideoThumbnail Image
Insights

Homepal VS Stratsys