• Produktresurser
    • Dashboards
    • Mätvärden och nyckeltal
    • Anslutningar

Boka demoLogga in
Resource Hero Image
Tillbaka
Blogginlägg
Insikter

Benchmark: Hur många dagar vakans är okej?

Det första steget i att börja arbeta datadrivet är att få koll på sina egna nyckeltal. Det andra steget är att se var det behövs förbättringar, men för att se var du hamnat efter krävs jämförelsetal.

För att du ska kunna jämföra dina resultat mot andra i branschen har vi på Homepal börjat med riktvärden.

Det första riktvärdet faller inom området uthyrning och marknad: Vakanstid mellan ut- och inflytt.

“Under 2022 hade vi hyresbortfall på 1.6 MSEK kopplat till renoveringar. Genom att visualisera och följa upp detta nyckeltal månad för månad har vi under de första 3 månaderna sänkt denna siffra med 33%. Nyckeln har varit att sätta lampan på och säga att detta är viktigt och konsekvent följa upp för att skapa engagemang för frågan hos våra medarbetare.”

Kommunala bostadsbolag har generellt högt söktryck och låga vakanser, men många utmanas av utdragna renoveringar som hindrar nya hyresgäster att flytta in.

Riktvärdet för vakans mellan ut- och inflytt är max 30 dagar. Detta gäller objekt som behöver renoveras i större utsträckning innan nästa hyresgäst kan flytta in. 

För objekt som är inflyttningsklara eller bara kräver mindre justeringar bör maxtiden mellan ut- och inflyttning vara ungefär 7 dagar. Med dagens ökade kostnader blir kassaflödet extremt viktigt och få fastighetsbolag har råd med hyresbortfall från vakanta objekt.

Som du ser i citatet ovan går det att göra mycket åt vakanser bara man upptäcker var problemet sitter och engagerar organisationen att arbeta tillsammans.

Har du koll på din vakanstid? Om du saknar systemstöd för att följa upp vakanser kan du sätta upp uppföljning i Excel genom att extrahera data från ditt fastighetssystem och göra dina egna beräkningar. I vår guide hittar du tips på hur du följer upp inom uthyrning och marknad.


Senaste

VideoThumbnail Image
Blogginlägg
Insikter

Så funkar Customer Success på Homepal

Vad innebär Customer Success på Homepal? Vilken målsättning har vi och hur jobbar vi för att nå den? Det kommer det här blogginlägget handla om!
Niklas Hellgren
Niklas Hellgren23 okt 2024

Ett BI-verktyg specialbyggt för fastighetsbranschens behov

Automatisera din uppföljning och rapportering med färdiga nyckeltal och dashboards. Lägg tiden på analys och att agera istället för att klippa och klistra i Excel eller vänta på ett konsultärende.

Utforska verktygetProduct overview

Ta steget in i nästa generation

Inget gigantisk IT-projekt, inget systembyte, inga konsulter. Aktivera en tilläggslösning som redan finslipats i många år och med tusentals aktörer inom fastighetsbranschen.

Räkna ut prisEller prata med sälj
Branschledande
Fastighet
Pioneering Proptech and Sustainable Innovation in Sweden 2024
Integration logotype
Integration logotype
Integration logotype