• Produktresurser
    • Dashboards
    • Mätvärden och nyckeltal
    • Anslutningar

Boka demoLogga in
Resource Hero Image
Tillbaka
Blogginlägg
Insikter

Benchmark: Så lång hyrestid ska du sträva efter

Det första steget i att börja arbeta datadrivet är att få koll på sina egna nyckeltal.

Om det första steget är att få koll på sina egna nyckeltal, är det andra steget att se var det behövs förbättringar. För att se var du hamnat efter krävs jämförelsetal för att se hur dina resultat skiljer sig från andra i branschen. Just därför har vi på Homepal börjat publicera riktvärden för fastighetsbolag.

Idag tittar vi på riktvärde inom uthyrning - närmare bestämt hyrestid.

Hyrestiden handlar om både kunden och dig

Hur länge en hyresgäst väljer att stanna i ett objekt beror såklart på personliga anledningar som hur mycket plats som behövs eller förändrad ekonomi, men det handlar också om hyresgästens nöjdhet med dig som hyresvärd. Hög ut-och omflyttningsstatistik kan tyda på brister i förvaltningen och kan ofta vara förenat med höga kostnader. 

Så lång hyrestid är eftersträvansvärd: 

36 månader!

Varför just 36 månader?

Självklart förekommer variationer i vad som passar olika typer av fastighetsbolag och olika typer av objekt. Ett privat fondbolag med kommersiella lokaler kommer säkerligen inte sträva efter hyrestid som ett allmännyttigt bostadsbolag. Det som däremot är gemensamt för alla bolag är att hög ut-och omflyttning är kostsamt: Administration som annonsering, nyckelhantering, besiktning, visningar med mera, risk för hyresbortfall och renoveringar inför nästa hyresgäst.

Dessa kostnader är givetvis inte bara av ondo, utan de upprustningar och renoveringar som genomförs höjer värdet på objektet och rättfärdigar därmed hyreshöjningar. Runt 36 månaders hyrestid ger en god balans mellan långsiktighet i kontakten utan onödiga kostnader och möjlighet till underhåll av beståndet utan att störa en hyresgäst. Framför allt har vi sett att 36 månader framför allt är en riktlinje för bostäder. 

Om du har hög ut- och omflyttning

Som ovan nämnt kan 36 månader vara ett ovanligt långt övergripande bör man ställa sig frågande till hög ut- och omflyttning. 

Tillhör hyresgästen en målgrupp vars behov inte passar ihop med objektet? Finns det tillgång till lekparker, parkeringsplatser, barnvagnsförvaring, mataffärer, naturområden eller sådant som är särskilt viktigt för dina hyresgäster? Hanteras serviceärenden inom rimlig tid (läs mer om felanmälningar här)? Uppfattas området som tryggt och säkert? Underhålls fastigheten i tillräcklig utsträckning? Är grannsämjan god?

Har du koll på din statistik för utflyttningar och omflyttningar?

Vill du läsa liknande inlägg? 

Läs om riktvärde för vakans här (länk)

Läs om riktvärde för felanmälningar här (länk)


Senaste

VideoThumbnail Image
Blogginlägg
Insikter

Så funkar Customer Success på Homepal

Vad innebär Customer Success på Homepal? Vilken målsättning har vi och hur jobbar vi för att nå den? Det kommer det här blogginlägget handla om!
Niklas Hellgren
Niklas Hellgren23 okt 2024

Ett BI-verktyg specialbyggt för fastighetsbranschens behov

Automatisera din uppföljning och rapportering med färdiga nyckeltal och dashboards. Lägg tiden på analys och att agera istället för att klippa och klistra i Excel eller vänta på ett konsultärende.

Utforska verktygetProduct overview

Ta steget in i nästa generation

Inget gigantisk IT-projekt, inget systembyte, inga konsulter. Aktivera en tilläggslösning som redan finslipats i många år och med tusentals aktörer inom fastighetsbranschen.

Räkna ut prisEller prata med sälj
Branschledande
Fastighet
Pioneering Proptech and Sustainable Innovation in Sweden 2024
Integration logotype
Integration logotype
Integration logotype