• Produktresurser
    • Dashboards
    • Mätvärden och nyckeltal
    • Anslutningar

Boka demoLogga in
Resource Hero Image
Tillbaka
Blogginlägg
Insikter

Så tänker experterna kring uthyrning 2023

Fastighetsbranschen befinner sig i tuffare tider, det har nog inte gått någon förbi. Det här blogginlägget handlar om hur du kan anpassa ditt uthyrningsarbete efter den förändrade marknaden och använda data som ett hemligt vapen mot vakanserna.

Likheterna var slående i mina samtal med en uthyrningschef respektive en VD från två olika bolag som nyligen blev kunder hos Homepal. De båda hade 35 års erfarenhet av kommunala fastighetsbolag - och de sa nästan exakt samma sak. Läs deras tankar kring uthyrningsprocessen och marknaden - och hur du kan göra samma sak själv.

Experterna: "Vi befinner oss i en ny verklighet..."

Jag har varit i den här branschen så länge att jag har varit med om de dåliga tiderna också - när man hade en vakansgrad på 6-7% för lägenheter, ännu högre för kontor. Mina kollegor på uthyrningsavdelningen som inte har varit i branschen lika länge har bara sett bra tider. De har jobbat i en ordermottagning och varit mer av administratörer eftersom våra objekt brukade hyra ut sig själva. Så är det inte längre.

Nu genomgår marknadssituationen en stor förändring.

"Vi måste följa och förstå marknaden på ett helt nytt sätt"

Båda cheferna vittnar om att det krävs helt nya arbetssätt för att säkerställa intäkter. De säger såhär:

Vi har gått in i en ny organisation för uthyrning där vi måste följa och förstå marknaden på ett helt nytt sätt - och då blir Homepal en stor hjälp för oss att identifiera svåruthyrda objekt.

Vi behöver förstå var vi lägger vår tid och vad vi behöver göra annorlunda - och hur vi kan arbeta på ett annat sätt, vad de olika fastigheterna kräver, snarare än en generell process. Vi behöver kunna anpassa hyresflödet beroende på hur svår fastigheten är att hyra ut."

Mitt jobb är att tydliggöra och ge mina medarbetare verktygen för att lyckas! Vi arbetar inte med uthyrning, vi arbetar med försäljning. Därför måste jag ge mitt team rätt förutsättningar för att få den kunskap de behöver. En snabb uthyrningsprocess är viktig för att vi inte ska förlora intäkter i ett senare skede.

"Vi vill aldrig bli överraskade och tänka 'Oj? Här börjar det stå tomt...?"

Checklista - vad du bör veta:

🔍 Hur vårt flöde ser ut

🔍 Hur lång tid det tar från inspektion till uthyrning av fastigheten

🔍 Hur många sökande vi har för en specifik lägenhet

🔍 Var det finns attraktiva lägenheter

🔍 Vilka fastigheter vi behöver arbeta mer med

🔍 Hur länge olika fastigheter står tomma


Senaste

VideoThumbnail Image
Blogginlägg
Insikter

Så funkar Customer Success på Homepal

Vad innebär Customer Success på Homepal? Vilken målsättning har vi och hur jobbar vi för att nå den? Det kommer det här blogginlägget handla om!
Niklas Hellgren
Niklas Hellgren23 okt 2024

Ett BI-verktyg specialbyggt för fastighetsbranschens behov

Automatisera din uppföljning och rapportering med färdiga nyckeltal och dashboards. Lägg tiden på analys och att agera istället för att klippa och klistra i Excel eller vänta på ett konsultärende.

Utforska verktygetProduct overview

Ta steget in i nästa generation

Inget gigantisk IT-projekt, inget systembyte, inga konsulter. Aktivera en tilläggslösning som redan finslipats i många år och med tusentals aktörer inom fastighetsbranschen.

Räkna ut prisEller prata med sälj
Branschledande
Fastighet
Pioneering Proptech and Sustainable Innovation in Sweden 2024
Integration logotype
Integration logotype
Integration logotype